Update jobb

Arbetslösheten Publicerat 2010-03-08 Klockan 19:18:11 Kommentarer (0)
Tänkte uppdatera er lite angående jobben eller praktiken som jag försök få till i detta inlägg .. Men börjar med att säga att jag sitter här och inte mår helt okej, började väl igår men mest inatt då jag fick sån huvudvärk och ont i magen och sov verkligen jättedåligt, vid halv 5 imorse pallrade jag mig upp och tog alvedon som gjorde att jag kunde sova riktigt ett tag, innan en viss Flickvän började smsa en gång i halvtimmen och jag försökte sova mellan varje gång. Så när jag vaknade riktigt vid 11 tiden kände jag att huvudvärken var kvar men magen kändes dock bra. Ett tag i alla fall..

Nu vet ni det och jag håller tummarna att jag inte åker på någon dunder sjukdom just nu, det skulle verkligen inte passa in.

Praktiken på företaget i Stockholm har jag i alla fall gett upp hoppet om, AMS verkar inte vilja att jag ska få praktisera så Det var ju synd för mig, era jävlar! Låter det ligga ett tag och får se om jag tar upp det igen framöver om inget annat hoppar fram för mig. Vet inte om jag berättat det men jobbet på LH Alarm, där jag var på intervju fick jag inte, mailade och frågade vad det var för fel på mig och vad jag skulle kunna göra bättre till nästa intervju, men har inte fått något svar så gissar på att han inte har tid att tänka på det.. Men nu i alla fall på fredag är det dags för nästa intervju, min tredje genom livet, så nu börjar jag ju bli en riktig veteran. Eller ?  Detta företaget heter Senecta Security och är Larminstallatörer. Verkar vara ett roligt området att hålla på med tycker jag det verkar som .  Har nog mycket att lära inom det och det vill jag också, har ju alltid drömt om att ha ett eller jobba på ett Övervakningsföretag, typ sådana som håller på med personskydd, livvakter, övervakning. Tekniker på ett sånt företag hade ju inte varit helt fel. Men dit är det ju några år kvar ..

Pappa kom hem med en mössa idag som han tycker jag ska använda, vi får väl se hur det blir med den saken. Korpen S Sundsvall står det på den . Vad tycks ? Mitt andra blogginlägg om kläder i rad nu, det blir nog en modeblogg snart som du säger PT !
Har funderat på en sak idag, eller har funderat på den förut med men nu tänkte jag dela med mig av den. Det här med löner, Svenska politiker tycker att minimilönen för lärlingar etc ska sänkas för att fler ska få jobb, en lärlingslön som elektriker de första 500 timmar eller vad det är ligger på typ 11.250kr. FÖRE skatt. Jobbar jag i Sundsvall så får jag då ut 9.232 kr i månaden. Vem kan leva på det om man bor själv? Jusste det ingen! Man får ut 62% av lönen och hela 38% går till skatter. Så varför tycker politikerna att man arbetsgivaren ska betala ut mindre i lön till en lärling bara för att han ska få jobba, INGEN vuxen människa skulle gå med på att jobba för säg 10 000 i månaden före skatt, och nu samtidigt är det på tapeten att bärplockare ska ha en minimilön på 17.000kr ?
Jag får det verkligen inte att gå ihop detta. Är det inte bättre då att ni skär ner lite på alla avgifter som arbetsgivaren betalar, en bruttolön på 11.250 kostar arbetsgivaren 14.785 kr i Sundsvall. alltså först 3.535 kr betalar arbetsgivaren i avgifter och så på det betalar jag 2.884kr i skatt. Om ni nu tycker att fler borde få jobba, gör så att arbetsgivaren inte måste betala massa avgifter för att ha anställda.. Genom AMS kan man få nystartsjobb, arbetsgivaren behöver inte stå för arbetsgivar avgifterna i visst många månader.. Det är väl smart, förresten tror jag att de flesta arbetsgivare hellre betalar 14.785 kr direkt till mig istället för 11.250 till mig och 3.535 till er!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: