Historien om AMS

Arbetslösheten Publicerat 2010-02-21 Klockan 22:54:07 Kommentarer (0)
Okej vi tar det från början, har ju sedan lääänge gått på AMS för att försöka få tag på jobb, vilket är lite si och så hur de hjälper en med det. Sen en tid tillbaka går jag på Miroi ett företag som helt enkelt hjälper AMS med jobbcoacher etc, Jag går hos Minna, en bra tjej som försöker hjälpa till, visst har hon hand om många mer än mig men det är mycket bättre än vissa andra på AMS..

Har gått där på några seminarium och fått några företag att kontakta utan att det gått vidare med något, för en tid sedan i slutet på Januari blev jag kallad till intervju i Stockholm på ett Larmtekniker jobb, ett jobb jag helt fixat fram själv utan hjälp, jag fick lite stöd av Minna inför intervjun med eventuella frågår etc, Min andra intervju i hela livet, vilket inte alls var farligt, som jag innerst inne redan visste.. tiden gick utan att jag hörde något så jag tog själv kontakten med företaget som tyvärr hade Anställt en annan lärling, Fine denna gång gick inte.. Undra vad jag gjorde för fel? Jag tog och mailade till personen som intervjuade mig och frågade det, väntar på svar.. Får se om han har tid att svara på det så jag lär mig till nästa gång..


Nu i alla fall så har jag fixat fram en ny firma, jag har pratat med dem ett tag nu men dom vet inte riktigt hur och om de behöver mer folk, eller just nu behövs det men de vet inte hur det kommer se ut fram mot våren och sommaren, så jag föreslog praktik i några månader för att båda parterna skulle få testa och se hur det fungerade, de nappade direkt och allt såg bra ut, jag kontaktade Minna för att gå vidare och hon skulle hjälpa mig, allt verkade bra först, men sen tog turen slut och AMS j*vla regler satt i verket.. Jag är inskriven på AMS i Sundsvall och de skickar inte folk över länets gränser för Praktik, Sjukt konstigt, trodde de ville att man skulle röra sig dit där det finns jobb? Alltså, deras förslag eller tips var för mig att åka ner hit, till Stockholm, gå till AMS och skriva in mig här nere istället och tappa min plats i Sundsvall och på Miroi, Det har jag inte så stor lust med, jag känner ju ändå en trygghet dit, även om den tiden är slut snart den med, men kan det leda till jobb så är det klart att jag gör det. Firman har ingen facklig representant, och man måste ha fackets godkännande för att få göra praktiken, har med massa försäkringar att göra, vilket jag förstår.. Synd det..


Men som sagt, det ser inte vidare ljust ut nu för att jag ska få göra praktiken på firman som jag SJÄLV fixat fram, men kommer ska träffa honom, min kontakt på firman imorgon Måndag och prata igenom hur det verkar, kan ju alltid hoppas på att de kanske vill anställa mig som lärling direkt och slippa all skit med arbetsförmedlingen. Krångel Krångel, det underlättar ju inte direkt för en genom den myndigheten i alla fall.. VÄRDELÖST!


Får helt enkelt se hur det går imorgon, kanske går på AMS efter mötet och hör vad de säger och om det har något förslag på lösning, för jag vägrar att skriva in mig här och måsta gå igenom samma virrevarv engång till som jag redan gjort i Sundsvall.. Det kommer jag ju förlora på..


Historien fortsätter och jag uppdaterar min framgång eller kanske motgång..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: